hit me :)

Followers

Friday, February 11, 2011

hormat si dia bila..........

hye all.

hari ni tiba tiba terasa nak menulis pasal love.=)

kalau kita nak orang hormat kita, semestinya kita perlu la hormat orang lain dulu. tak kira la sama ada hormat sesama kawan kawan, rakan sekerja, dalam keluarga, antara suami isteri atau orang asing sekalipon. senang cerita hormat menghormati nie penting dalam kehidupan seharian kita. tu semua untuk menjamin kebahagiaan di dunia n akhirat. oke~ sama jugak kalo kita bercinta. setiap individu sepatutnya hormat pada pasangan masing masing supaya hubungan yang terjalin akan kekal lama seperti yang kita nak.

here are some situation yang dapat dititik beratkan untuk menghormati pasangan masing masing. maksud aku bukanlah hanya dalam situasi macam nie ja kita perlu hormat pada pasangan kita, tapi ni antara yang aku ingat la. kalau korang ada situasi lain, boleh share dengan aku. no problem yang tu :)

time pasangan kita emo  
(senang cakap time emosi dia tak stabil)

bagi aku la, the best way untuk kita hadapi situasi ni adalah mengalah. salah seorang mesti mengalah. so, kalau pasangan kita emo ja, kita mengalah je la ek. tak rugi pon mengalah dengan kesayangan sendiri. sebab dia bukannya emosi setiap masa pon kan? kalau ada api, mesti ada air kan? so, kalau kita mengalah kita ibarat macam air la, dapat  menyejukkan keadaan. biar la dia puas curah emosi dia tu, takkan la kemarahan dia tak reda reda. so nanti kalau kemarahan dia dah reda, dia mesti akan tenang balik. percayalah ^^ sebagai pasangannya, kita mestilah harus lebih paham dengan dia. dia emosi mungkin disebabkan masalah dengan study, masalah di pejabat atau masalah masalah lain. saat saat ni, sebenarnya dia sangatlah memerlukan kita untuk support n fahami dia. =)


kalau yang beremosi setiap masa tu lain cerita. yang tu dah kira mengada ngada, tak leh nak mengalah sangat. nanti dia muak. =p kalau ada yang pasangan korang yang macam ni, emosi tak kira masa lebih baik korang berterus terang la kat dia sebelum keadaan menjadi lebih teruk n tak dapat di kawal lagi. plissss.. sayang la dengan relationship kita. =)





time pasangan kita bersedih

hidup ibarat roda. kadang kadang kita kat atas n kadang kadang kita kat bawah. semua tak dapat nak lari daripada karma ni. Tuhan tu Maha Adil. Dia akan bagi kita gembira n bagi kita sedih jugak. sebab Dia tak nak kita lupa diri. =)
so, time pasangan kita berada di bawah ni lah sangat penting untuk kita dapatkan kembali semangat dan harapan pasangan kita tu. jangan la tinggalkan pasangan kita time dia sedih. sebab itu akan membuatkan dia lagi down. so, cari lah apa jua cara sekalipon untk hiburkan hati pasangan kita. antaranya, boleh bawak dia pergi jalan jalan dan berhibur untuk melupakan kesedihannya.(aku kira jalan ja, kan feveret aku tu =p) mungkin ini jalan yang terbaik sebab kekasih selalunya nak pasangan masing masing membantu dan bagi dorongan masa depa sedih ni.  kita mestilah bersama dalam suka dan duka. bukan time senang ja nak selalu dengan pasangan kita, tapi kena selalu ada walaupon time susah. oke dear? =)
p/s:incik kekasih yang selalu baak aku jalan jalan, kalau dia sedih cena aku nak bawak dia jalan2? =.="
(kena cari alternatif lain =)




time pasangan kita bersama dengan kawan kawan

kita tak perlu berkepit 24 jam sehari n 7 hari seminggu dengan pasangan kita. ada masa, kita perlu bagi ruang dekat pasangan masing masing untuk bersosial jugak. bersosial kat sini bermaksud bersama kawan kawan, bukannya bersosial tak bertempat oke. kalau bersosial tak bertempat tu aku pon tak benarkan =p
time pasangan kita dok dengan kawan kawan, jangan lak kita dok pi merengek rengek nak suruh dia teman kita time tu. bagi la chance kat dia untuk bersama kawan kawan dia jugak. kita nie mestilah bersifat positif. i mean positive thingking. mana nak tau dia nak jumpa kawan kawan untuk buat study group ka, nak cari lubang lubang pekerjaan yang lebih bagi untuk menambah sumber pendapatan. ala, semua tu pon untuk kita jugak kan. so, think positive!! =)





time pasangan sibuk dengan hobi

semua orang ada hobi yang berbeza beza. kita tak boleh nak sekat apa yang di sukai oleh pasangan kita. aku tau ada dalam kalangan kita sengaja mengenakan syarat untuk dia meninggalkan hobi dia kalau nak terus bersama lagi. kesian dia. sangatlah tidak adil bagi dia. cuba bayangkan kalau dia yang mengenakan syarat yang sama untuk kita? kita nak pilih yang mana, hobi tetap sayang, dia lagi la kita sayang kan. very hard decision right?? so, selagi hobi dia dapat membuatkan dia gembira apa salahnya dia teruskan. kita mesti nak orang yang kita sayang selalu gembira kana? =)
sebaik-baiknya apa kata kita cuba memahami dan turut berkongsi  hobi yang sama dengan pasangan kita. bukankah hubungan akan menjadi lebih mesra dan kita akan lebih bahagia? =)
p/s: saya akan menyukai sukan bola sepak lepas nie.incik kekasih saya minat sangat dengan bola sepak =)





time pasangan kita bersama keluarga

ini paling penting. janganlah sesekali kita  menjadi penghalang untuk pasangan kita bertemu dengan keluarga dia. kalaupon pasangan kita dah berjanji untuk makan malam dengan kita pada hujung minggu akan datang n pada masa tu jugak kebetulan keluarga si dia memerlukannya berada bersama keluarga. so, kita kena bagi keutamaan kepada keluarga pasangan kita dahulu. kalau pasangan kita sedang bersama sama dengan family , janganlah kita berkecil hati. sebab keluarga si dia adalah keluarga kita jugak. family to be la senang cakap. :)
(aku pernah merajuk sebab tak di layan padahal incik kekasih berada dengan keluarga time tu, tapi bila di pikirkan balik, sengalnyaaaaaaaa aku time tu :D )
so, aku tak nak pisang berbuah dua kali. aku akan lebih memahami dan menghoramati hak privacy dia jugak. korang pon kena macam tu la. =)










thats all. semoga hubungan kita berkekalan untuk selamanya =)

2 comments:

Firdaus Life said...

info yang best la farina. :)

nifyna said...

thanx firdaus :)