hit me :)

Followers

Monday, August 30, 2010

bersahabatlah sebaik mungkin!

dalam hidup ni, kita memang perlu kawan. kawan penting! bagi aku la. kawan bukan saja dapat mengisi hari-hari bahagia kita tapi kawan boleh dijadikan tempat sandaran waktu kita susah n sedih. 
tapi, apa yang pasti, dua individu yang berbeza mestilah mempunyai sikap dan keinginan yang berbeza antara satu sama lain. so, untuk kekalkan hubungan persahabatan yang terjalin tu tak semudah yang kita sangka. tetapi tak la bermaksud kita tak perlu berusaha untuk mempertahankan hubungan persahabatan yang kita bina. jadi, di sini aku selitkan sikit tips menjalinkan hubungan persahabatan yang bertahan lama dalam hidup kita n sekaligus membuatkan kehidupan kita lebih happy.. ;)

1. bersikap terbuka adalah satu landasan yang penting yang mesti ada dalam hubungan persahabatan ni. sebuah hubungan persahabatan yang sihat mestilah bebas daripada persaan dendam dan bersalah. kalaupon ada masalah yang timbul. berbincanglah sesama kita secara terbuka. 

2. layan kawan kita macam mana kita nak diri kita dilayan sebegitu olehnya. so, kalau nak kawan kita ada dengan kita time kita sedih, terlebih dahulu buat perkara yang sama terhadap diri kawan kita tu.

3. bare in mind,"nobody perfect". tak ada yang sempurna dalam dunia ni.saling menerima kekurangan dalam diri masing-masing adalah merupakan kunci persahabatan yang baik. tapi dalam masa yang sama masing-masing perlu cuba membantu antara satu sama lain untuk memperbaiki kekurangan yang ada dalam diri. so, kita dan kawan kita mestilah bersikap terbuka dalam menerima kritikan membina. :DD

4. hargai pendapat antara satu sama lain. berbeza pendapat itu sememangnya tak dapat dielakkan n tak ada salahnya pon. tapi, kita mestilah bijak menguruskannya dengan baik.

5. kawan bukanlah individu yang akan selalu dengan kita selama 24 jam dan 7 hari seminggu sebab masing-masing ada kehidupan sendiri.jadi, janganlah kita berasa hati kalau kawan kita sibuk dengan rakan-rakan lain atau ahli keluarganya. :DD

6. komunikasi memang perlu! komunikasi yang berkesan memang dapat membentuk persahabatan yang harmoni.

7. belajarlah antara satu sama lain dalam segala hal supaya hubungan menjadi semakin erat. :)

8. last but not least, jangan jadikan "kekasih" sebagai penghalang untuk kamu terus bersahabat. bijak membahagikan masa agar semua pihak mampu menikmati kebahagiaan bersama. :)




oleh itu........................

pilihlah sahabat yang betol. memang bukan mudah nak pilih sahabat yang setia tapi kita masih mempunyai pilihan. :) contohnya, kita boleh meletakkan sasaran tertentu untuk mendapatkan sahabat yang ideal. tapi jangan lah pulak terlalu memilih kang tade sape yang nak kawan dengan anda itu. :p

here some tips:

1. TOLERANSI
~ tak kira dalam apa jua keadaan, dia suka mengambil jalan tengah untuk melakukan kesepakatan.

2. PENDENGAR YANG SETIA
~ sewaktu kita berada dalam keadaan bermasalah, dia tak putus-putus bertanyakan tentang keadaan diri kita. malah bila kita cerita masalah kita, kita nampak riak muka risau dia dan dia juga seolah-olah cuba letakkan diri dia dalam permasalahan kita itu.

3. SETIA
~ kalaulah, kita dilanda gosip, dialah satu-satunya individu yang masih setia di sisi kita dan berusaha menenangkan kita supaya tabah hadapi dugaan tu.

4. PENGKRITIK MEMBINA
~ dia tak kedekut dengan pandangan dan nasihat. n setiap nasihat dan pandangan dari dia pasti akan diperkukuh dengan alasan-alasan tertentu. kita akan berasa lebih yakin tiap kali dengar komen-komen yang diberikan.

5. PROFESIONAL.
~ walaupun kita dan dia berkawan, kita tak langsung terikat atau terganggu dengan perhubungan tu. dia pandai bahagikan masa 'privacy' atau sebaliknya. n dia jugak tak campur adukkan antara perkara peribadi dengan persahabatan.

bila kelima-lima ni telah ditemui dalam diri seseorang, insyaALLAH, dialah individu ideal untuk dijadikan teman. :)


friendship till die :)





SAYANG SEMUA KAWAN-KAWAN SAYA!! :)

No comments: