hit me :)

Followers

Friday, April 29, 2011

tinggalkan beban seketika :)



Seorang pensyarah mengangkat segelas air dan bertanya kepada pelajarnya.
"Anda semua tahu tak berapa berat segelas air ini?"
Mahasiswa menjawab, mereka meneka dai 5 liter sampai 200 liter.
"Sebenarnya, jawapan anda semua ada yang betul tapi apa yang hendak saya sampaikan hari ini ialah bukan masalah berat kandungannya, tapi bergantung berapa lama anda memegangnya.
Jika saya memegang selama satu minit, tidak ada masalah. Jika saya memegangnya selama satu satu jam, lengan kanan saya akan rasa sakit. Dan jika saya memegangnya selama satu hari penuh, mungkin anda harus memanggilkan ambulans untuk saya. Beratnya sebenarnya sama, tapi semakin lama saya memegangnya, maka bebannya akan semakin berat".
"Jika kita membawa beban kita secara berterusan, lambat laun kita tidak akan mampu membawanya lagi. Beban itu akan meningkat beratnya".
"Apa yang harus kita lakukan adalah meletakkan gelas tersebut, rehat sekejap sebelum mengangkatnya lagi".
Kita harus meninggalkan beban kita secara berkala, agar kita dapat lebih segar dan mampu membawanya lagi. Jadi sebelum pulang ke rumah dari pekerjaan petang ini, tinggalkan beban pekerjaan. Jangan bawa pulang. Beban itu dapat diambil lagi pada hari esok.
Apapun beban yang ada di bahu anda hari ini, cuba tinggalkannya sekejap jka boleh. Setelah berehat nan ti boleh diambil lagi........
Hidup ini singkat, jdi cubalah menikmatinya.

Perkara terindah dan terbaik di dunia ini tidak dapat terlihat, atau disentuh, tapi hanya dapat dirasakan dari jauh di dalam hati anda. :)

No comments: